Skip to main content

Visie vertalen naar de dagelijkse praktijk 

In een tijd waarin burgers steeds hogere verwachtingen hebben van overheidsdiensten, biedt PubliContact een doeltreffende aanpak om de visie van overheidsorganisaties te actualiseren of opnieuw vorm te geven. Onze expertise ligt in het ontwikkelen van een visie op dienstverlening en het vertalen daarvan naar een concreet uitvoeringsprogramma. Co-creatie is hierbij een belangrijk element waarbij wij gezamenlijk met een intern projectteam aan de slag gaan. Co-creatie, juist omdat de borging na ons vertrek essentieel is en het voorkomt dat een zoveelste rapport in de la verdwijnt. 

De aanpak die door onze klanten als succesvol wordt ervaren bevat een aantal elementen:

Grondige Analyse: We starten met een diepgaande scan van uw huidige dienstverlening. Dit geeft inzicht in wat goed gaat en waar verbeterpotentieel ligt.

Participatieve Visievorming: Door gesprekken te voeren met stakeholders, creëren we een beeld van de gewenste dienstverlening. We integreren hierbij relevante trends en ontwikkelingen die aansluiten bij uw specifieke gemeente en inwoners.

Uitvoeringsprogramma op Maat: De visie wordt vertaald naar een praktisch uitvoeringsprogramma. Hierin richten we ons op:

  1. Leiderschap: We zorgen voor de juiste sturing en empowerment van medewerkers
  2. Processen en Systemen: We optimaliseren werkprocessen en implementeren ondersteunende tools
  3. Ambitieniveau: We definiëren concrete doelstellingen voor excellente dienstverlening
  4. Organisatorische Inbedding: We zorgen dat de visie gedragen en uitgedragen wordt binnen de hele organisatie

Het eindresultaat is een heldere visie en een concreet uitvoeringsprogramma dat aansluit bij de behoeften van uw inwoners/klanten. En juist omdat we vanuit co-creatie werken zijn de condities om op langere termijn, effect blijvend te ervaren aanwezig. 

Laatste inzichten

Wat zijn de grootste issues en uitdagingen voor de overheid rondom dienstverlening?

Transparantie en vertrouwen: Herstel van het vertrouwen van burgers in de overheid door het verbeteren van de transparantie van processen en het verantwoordelijk omgaan met persoonlijke gegevens na de schandalen zoals de kinderopvangtoeslagaffaire.

Burgerparticipatie en inspraak: Actieve betrokkenheid van burgers bij het vormgeven en evalueren van dienstverleningsprocessen, zoals aanbevolen in het rapport 'Werk aan Uitvoering', om zo de kloof tussen overheid en samenleving te verkleinen.

Burgervriendelijke processen: Verbetering van dienstverleningsprocessen om ze meer gericht te maken op de behoeften en ervaringen van de burger, gebaseerd op de lessen geleerd uit de problemen bij het UWV en de Belastingdienst.

Klantgerichte digitalisering: Bevordering van digitale diensten die intuïtief zijn, gemakkelijk te gebruiken en inclusief, met speciale aandacht voor kwetsbare groepen zoals laaggeletterden en mensen met een migratieachtergrond.

Effectief en efficiënt inzetten van mensen, middelen en (digitale) mogelijkheden: personeel is schaars, de kosten lopen de komende jaren zeer sterk op en de digitale mogelijkheden (AI) en verwachtingen ontwikkelen in hoog tempo. Hoe kunnen overheidsorganisaties hier een goede balans in vinden?

Multidisciplinaire samenwerking: Bevordering van samenwerking tussen verschillende overheidsinstanties en tussen overheids- en niet-gouvernementele organisaties om integrale oplossingen te vinden voor complexe maatschappelijke problemen, zoals armoede en ongelijkheid.

Continue evaluatie en verbetering: Opzetten van een cultuur van voortdurende evaluatie en verbetering binnen overheidsinstanties, waarbij feedback van burgers actief wordt verzameld en gebruikt om dienstverleningsprocessen te optimaliseren.

Effectief crisismanagement: Ontwikkeling van robuuste crisismanagement-protocollen en -systemen om snel en adequaat te reageren op onverwachte situaties zoals de COVID-19-pandemie, zoals aanbevolen in het rapport 'Werk aan Uitvoering'.

Capaciteitsopbouw en training: Investeringen in continue bijscholing en training van overheidsmedewerkers om hen uit te rusten met de nodige vaardigheden en kennis om complexe klantvragen adequaat af te handelen.

Risicobeheer en naleving: Implementatie van effectieve risicobeheersings-mechanismen en nalevingscontroles om te voorkomen dat herhaling van fouten en misstanden uit het verleden plaatsvindt, zoals gezien in de kinderopvangtoeslagaffaire.

    Ervaringen & referenties

    ” Ik heb altijd een hekel aan rollenspellen, maar vond het nu gewoon leuk en leerzaam om te doen.”

    “Ik voelde me op mijn gemak. De trainers vertelden niet alleen wat er beter kon, maar ook waar ik al sterk in ben.”

    ” Ik heb altijd een hekel aan rollenspellen, maar vond het nu gewoon leuk en leerzaam om te doen.”